Anouk Klein

If 'plan a' doesn't work, the alphabet has 25 more letters

3 ontbijt recepten met banaan

Ontbijt als een keizer, dineer als een bedelaar. Dat het ontbijt het belangrijkste maal van de dag is, zeggen ze niet voor niks. Je hebt nog een hele dag voor je en dus volop energie nodig. Hoewel ik soms de grootste moeite heb met ontbijten (als ik net wakker ben is mijn maag dat lang niet altijd), zijn deze drie vullende ontbijtjes met banaan mijn favorieten.

ontbijtrecept, bananenbrood

Bananenbrood
Voor mijn bananenbrood heb ik twee recepten gecombineerd (uit Het Diva Dieet en van Allerhande). Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng 60 gram gesmolten boter met 100 gram bruine basterdsuiker, 220 gram zelfrijzend bakmeel, 2 eieren en 2 geprakte rijpe bananen met de mixer. Spatel 40 gram grof gehakte pecannoten erdoorheen. Verdeel de helft van het mengsel over een ingevet cakeblik. Snijd 1 rijpe banaan in plakjes en leg dit bovenop het mengsel, samen met 40 gram hele pecannoten. Verdeel de rest van het beslag hier overheen. Bak het bananenbrood 30 minuten in de oven.

ontbijtrecept, granola

Granola met gedroogde banaan
Bananenbrood is erg machtig, dus als ik behoefte heb aan een iets luchtiger ontbijt dan maak ik granola. Verwarm hiervoor de oven voor op 180 graden. Doe 50 gram havervlokken, 25 gram grof gehakte walnoten, 25 gram grof gehakte pecannoten, 50 gram gedroogde banaan, 1 eetlepel bruine basterdsuiker, 2 eetlepels vloeibare honing en 50 gram rozijnen in een grote kom en meng alle ingrediënten met elkaar totdat ze aan elkaar beginnen te kleven. Verdeel het mengsel over een met bakpapier beklede bakplaat en zet 15 minuten in de oven. Haal de granola daarna uit de oven. Laat goed afkoelen en brokkel de granola in stukjes. Serveer met yoghurt. Bewaar de overige granola in een weckpot.

ontbijtrecept

Bananenshake
Dit recept kreeg ik ooit van vriendin M. Een echte aanrader als je totaal geen trek hebt in ontbijt, maar toch iets naar binnen wilt werken. Voor 2 volle glazen bananenshake mix je 1 banaan, 0,5 liter vanilleyoghurt en 1 eetlepel suiker met de staafmixer (of in de blender) tot een glad geheel. That’s it!

Heb jij een favoriet ontbijt recept met banaan?

Reageer!

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 31 maart 2014 door in Food en getagd als , , , , , .
Partner van bol.com (gif, 88x31)
Follow on Bloglovin
Read the Printed Word!